Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2025 yılı bütçesi sunuldu!
“`html
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu’nda 2025 yılına ait Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesini tanıttı. Uraloğlu, Bakanlık bünyesindeki 8 merkez, 5 ilgili, 2 bağlı ve 2 ilişkili kuruluş ile toplamda 17 genel müdürlük ve 10 başkanlığın olduğunu belirterek, “Ülke genelinde 131 bin Bakanlık personeli ile birlikte 2 bin 3 şantiyede çalışan toplamda 223 bin kişiye istihdam sağlıyoruz.” dedi.
Bakan, Bakanlığın ana görevlerinin insan, yük ve veri hareketliliğini desteklemek olduğunu vurgulayarak, “Türkiye Yüzyılı’nda çevre ve insan odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaşım sistemleri geliştirmek için dünya genelinde lider olma hedefindeyiz.” şeklinde konuştu.
MARMARAY PROJESİ 62 MİLYON TON KARBON EMİSYONUNU AZALTTI
2053 net sıfır emisyon hedefleri çerçevesinde, karayolu taşımacılığındaki yıllık yük payını düşürerek demiryolu taşımacılığını artırma stratejisini benimsediklerini belirten Uraloğlu, “Karbon ayak izi hesaplamasını yapan ilk Bakanlık olarak, yalnızca Marmaray projemiz sayesinde 62 milyon ton karbon emisyonu azalttık. Bu tür projelerden elde edilen emisyon azaltımları karbon borsalarında krediye dönüştürülecek.” diye ekledi. Ayrıca, üniversitelerle işbirliği yaparak gençlerle buluştuğuna ve ülkenin geleceği için birlikte çalıştıklarına dikkat çekti.
Uraloğlu, Türkiye’nin Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarını birbirine bağlayan stratejik bir konumda bulunduğunu belirterek, “Sadece 4 saatlik uçuş mesafesinde, 1,5 milyar insanın ikamet ettiği ve toplamda 51,2 trilyon dolarlık Gayri Safi Milli Hasıla’ya sahip 67 ülkenin merkezinde yer almaktayız. Ülkemiz, yeni İpek Yolu olarak adlandırılan Orta Koridor ile Çin’i Avrupa’ya bağlamakta ve planladığımız Uluslararası Kalkınma Yolu Koridoru ile global rekabet gücümüzü arttırmayı hedefliyoruz.” dedi.
KALKINMA YOLU İÇİN 727 KİLOMETRE YENİ DEMİRYOLU HATTI İNŞA EDİLECEK
Uraloğlu, Orta Koridor üzerinden Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ile Çin’den Türkiye’ye taşınan yükleri Marmaray ile Avrupa’ya ulaştırdıklarını ifade etti. Ayrıca, “Azerbaycan ile mesafeleri kısaltacak Zengezur Yolu, Bakü Limanı’nı doğrudan ülkemize bağlayacak. Kalkınma Yolu projesi nispetinde, Çin, Doğu Asya ve Hindistan’dan gelen yüklerin Basra Körfezi üzerinden Avrupa’ya taşınacak,” dedi. Kalkınma Yolu çerçevesinde ülkemizde geçecek 2 bin 94 kilometre demiryolu bağlantısı için 727 kilometre yeni hat, 923 kilometre karayolu koridoru için ise 331 kilometre yeni otoyol yatırımı planlandığını aktardı.
AK PARTİ HÜKÜMETİ DÖNEMİNDE YATIRIMLAR 280,6 MİLYAR DOLARA YÜKSELDİ
2002-2024 yılları arasında AK Parti iktidarı altında gerçekleştirilen yatırımların toplamı 280,6 milyar dolara ulaştığını söyleyen Uraloğlu, “2009’da demiryolu yatırımlarının proje büyüklüğü oranını yüzde 33’ten 2024 itibarıyla yüzde 55’e çıkardık. Yatırım portföyümüzde yer alan 2 bin 667 proje için 2 trilyon 295 milyar lira tutarında yatırım yapacağız. 2024 yılı için Bakanlığımıza ait toplam yatırım ödeneği ise 351 milyar 379 milyon lira olarak belirlenmiştir. 28 ilde toplam yatırım bedeli 112 milyar lira olan 50 projeyi başarıyla tamamlayarak halkımızın hizmetine sunduk. 2025 yılı için tekliflerimizi bir önceki yıla göre yüzde 26,9’luk bir artışla 482 milyar lira olarak sunduk.” ifadelerini kullandı.
YHT’LER 92 MİLYON YOLCU TAŞIDI
Uraloğlu, demiryolu ulaşımı hakkında da açıklamalarda bulunarak, “Hızlı Tren projelerimiz ile bugüne kadar 92 milyon yolcu taşımayı başardık. Demiryolu hat uzunluğumuz 13 bin 919 kilometre olup, hedefimiz bunu 2028’de 17 bin 287 kilometreye, 2053’te ise 28 bin 590 kilometreye çıkarmaktır.” diye belirtti. 2009 yılında hızlı tren işletmeciliğine geçen 8. ülke olduklarını hatırlatan Uraloğlu, “Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya-Karaman ve Ankara-Sivas hatları ile 11 ili hızlı tren ile birbirine bağlamış durumdayız.” diye ekledi.
MARMARAY’LA 1,2 MİLYAR YOLCU HİZMET ALDI
Kent içi raylı sistemlerde Marmaray projesi ile iki kıtanın deniz altından demiryolu ile birleştirildiğini hatırlatan Uraloğlu, “Bugüne kadar Marmaray’ı 1,2 milyar kişi kullandı. Bu, dünya nüfusunun altıda biri demektir. Başkentray günde 138 sefer ile ortalama 65 bin yolcuya, İZBAN günde 225 sefer ile yaklaşık 230 bin yolcuya, GAZİRAY ise günde 98 sefer ile ortalama 7 bin yolcuya hizmet vermektedir.” açıklamasını yaptı.
Uraloğlu, İstanbul’da kent içi raylı sistemlerin verileri hakkında da bilgi vererek, Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı metrosunun 41 milyon, İstanbul Havalimanı-Gayrettepe Metro Hattı’nın 13 milyon, Başakşehir-Çam ve Sakura Hastanesi -Kayaşehir Metro Hattı’nın ise 7 milyon yolcu taşıdığını belirtti. Şubat 2024’te hizmete alınacak Bakırköy-Bahçelievler-Kirazlı Metrosu açıldığı günden bu yana 14 milyon yolcu taşıdığını vurguladı.
“EMEK-YHT-ŞEHİR HASTANESİ METROSU 2026’DA HİZMETTE OLACAK”
Uraloğlu, Sirkeci-Kazlıçeşme hattı ile tarihi yarımadayı modern raylı sistemler ile birleştirdiklerini vurgulayarak, “İstanbul Havalimanı’na ikinci bir metro hattı ekleyerek kuzey-güney erişimini güçlendirdik. İstanbul dışındaki diğer şehirlerde de kent içi raylı sistemlerin yaygınlaştırılması adına çalışmalara devam ediyoruz. Ankara’daki AKM-Gar-Kızılay metrosu ile Keçiören metrosunu Kızılay’a kesintisiz bağladık. Kocaeli’nde şehir hastanesini tramvay hattı ile entegre ettik. Kayseri’de yerli ve milli araçlarımız ile Anafartalar tramvay hattı 5,5 milyon yolcuya ulaşım sağladı. 2024’te kısmi hizmete alacağımız Bursa Emek-YHT-Şehir Hastanesi metrosunu 2026’da tamamlayacağız.” dedi.
LOJİSTİK MERKEZ SAYISI 25’E YÜKSELTİLECEK
Kendileri için demiryolu taşımacılığı sektöründe serbestleşmeyi sağladıklarını vurgulayan Uraloğlu, “Lojistik sektöründe demiryolu kullanımını artırmak için mevcut 439 kilometrelik iltisak hatlarını 2028 yılına kadar 608 kilometreye çıkaracak, 12 olan lojistik merkez sayımızı ise 25’e çıkarmayı hedefliyoruz.” ifadelerini kullandı.
Devam eden demiryolu projeleri hakkında da bilgi veren Uraloğlu, sözlerine şöyle devam etti:
“2028 yılına kadar devam eden 3 bin 92 kilometre hızlı tren hattının tamamlanmasını umuyoruz. Bunların arasında; Ankara-İzmir hızlı demiryolu projesi ile mevcut hat uzunluğu 824 kilometreden 505 kilometreye düşecek ve 14 saat olan seyahat süresi 3,5 saate inecek. Mersin-Adana-Osmaniye ve Gaziantep hızlı tren hattında 6,5 saat olan seyahat süresi 2 saat 15 dakikaya düşecek. Bandırma-Osmaneli Hızlı Tren hattının Bursa-Osmaneli kesimi 2025 sonunda hizmete girecekken, Bandırma-Bursa kısmı 2028 yılı itibarıyla sunulacak. Proje tamamlandığında, Ankara-Bursa ve Bursa-İstanbul seyahat süreleri 2 saat 15’er dakikaya inmiş olacak. 229 kilometrelik Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren hattı ile yolcu seyahat süresi 4 saatten 1,5 saate; yük taşıma süresi ise 6,5 saatten 3,5 saate düşecektir. Ayrıca mevcut hat kapasitemiz 4 kat artış göstermiş olacak.” diye ekledi.
Ankara-Sivas hızlı demiryolu ile entegre olan Yerköy – Kayseri Hızlı Tren Hattı, Ankara-Kayseri arasındaki 7 saat 47 dakikalık yolculuk süresini 2 saate indirecek. Uraloğlu, Konya-Karaman hızlı tren projesinin devamı olan 135 kilometrelik Karaman-Ulukışla hızlı tren hattı inşaatının sürdüğünü de dile getirdi.
KARS – IĞDIR – ARALIK – DİLUCU DEMİRYOLU HATTI PROJESİ YOLDA
Bakan Uraloğlu, Zengezur Yolu bağlantısını sağlayacak 224 kilometrelik Kars – Iğdır – Aralık – Dilucu Demiryolu hattı ve Dörtyol – Hassa otoyolu ve demiryolu bağlantı projelerinin gerçekleşeceğini açıkladı.
Yeni demiryolu projeleri için planlamaların sürdüğünü vurgulayan Uraloğlu, “Ankara – İstanbul Süper Hızlı Tren Projesi toplam 344 kilometre uzunluğa sahiptir ve yüksek hızda seyahat imkanı sunarak 350 kilometre hıza ulaşacak. Kuzey Marmara Hızlı Tren Hattı ile Asya ve Avrupa arasında yüksek kapasiteli yolcu ve yük taşımacılığı sağlanacaktır. Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanları iki önemli ulaşım merkezi olarak birbirine bağlanacaktır.” durumunu açıkladı.
Bakan Uraloğlu, Samsun-Sarp hızlı tren hattı için proje çalışmaları başlattıklarını belirtirken “Divriği-Kars-Hudut Demiryolu Hattı Rehabilitasyonu, hattın yenileme işlemlerini içerecek. Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren Hattı ile kuzey-güney koridorunda yolcu ve yük talebini karşılayacağız. Ayrıca Ankara’yı Karadeniz’e hızlı trenle bağlamak için Kırıkkale-Çorum-Samsun hızlı tren hattı projesinin Kırıkkale (Delice)-Çorum bölümüne yakında başlanacak.” ifadelerini paylaştı.
Bakan Uraloğlu, Kalkınma Yolu’nun bir parçası olarak 136 kilometrelik Gaziantep-Şanlıurfa hızlı trenini, 180 kilometrelik Şanlıurfa-Mardin hızlı trenini ve 185 kilometrelik Mardin-Nusaybin-Cizre-Ovaköy arasındaki yeni demiryolunun etüt ve yapım işleri üzerinde çalışmaların planlandığını belirtti. Ayrıca, Malatya’yı hızlı tren ağına bağlamak için 224 kilometrelik Sivas Çetinkaya-Malatya hattı da planlanmıştır.” dedi.
LOJİSTİK SEKTÖRÜNDE DEMİRYOLU KULLANIMI ARTACAK
Uraloğlu, Karadeniz doğalgazı rezerv alanına hizmet edecek olan Filyos Limanı ve Filyos Endüstri Sanayi Bölgesi iltisak hattı bağlantıları için yapım işleri üzerinde hazırlıkların sürdüğünü aktardı. “Lojistik sektöründe demiryolu kullanımını artırmak amacıyla, Çukurova Bölgesi’ndeki liman, sanayi ve serbest bölgelerin iltisak hattı bağlantılarını planlıyoruz. Tüm raylı sistem araçlarını yerli ve milli imkanlarla tasarlayıp üretmeyi hedefliyoruz.” diye ekledi.
434 KİLOMETRE RAYLI SİSTEM HATTI YAPILACAK
Uraloğlu, TÜRASAŞ araç üretim tesislerinde ihtiyaçlar doğrultusunda modernizasyon yapıldığını belirterek, “Bakanlığımız, kent içi raylı sistem projelerine de yatırım yapmaktadır. Ülke genelindeki toplam 1.015 kilometre şehir içi raylı sistem hattının 434 kilometresini Bakanlığımız inşa etmiştir.” dedi.
383,5 KİLOMETRELİK HAT DAHA PLANLANMAKTADIR
Bakanlık tarafından 90,6 kilometrelik hat yapımına devam edildiğini anlatan Uraloğlu, “383,5 kilometrelik yeni hat ise planlama aşamasındadır. Halkalı-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Metrosu 2. Etabı 2025 yılı içinde hizmete açılacak. Altunizade-Çamlıca-Bosna Bulvarı Metrosu, Kocaeli Gebze Sahil – Darıca OSB Metrosu, Başkentray’ın devamı niteliğindeki Sincan OSB-Yenikent-Kazan Soda Demiryolu’nu, Konyaray’ı 2026 yılında; Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı’nı ise 2028 sonunda tamamlamayı hedefliyoruz.” şeklinde konuştu.
“BÖLÜNMÜŞ YOLAR, ÜLKEMİZİN YOL AĞININ YÜZDE 43’ÜNÜ OLUŞTURUYOR”
Bakan Uraloğlu, karayolu yatırımları hakkında bilgi vererek, “Bölünmüş yollar ülkemiz yol ağının yüzde 43’ünü oluşturarak, yol ağındaki trafiğin yüzde 83’üne hizmet etmektedir. Son 22 yılda inşa ettiklerimizin toplam uzunluğu 790 kilometreyi geçen 479 köprü ve viyadük ile, 767 kilometre tünel inşa ettik.” ifadelerini kullandı.
“KAZA ORANLARI YÜZDE 77 ORANINDA AZALDI”
Uraloğlu, Türkiye’deki taşıt sahipliğindeki artışın karayollarındaki taşıt kullanımını yüzde 195 artırdığını vurgulayarak, “Trafik güvenliğinde sağladığımız büyük ilerlemeler sonucu, 100 milyon taşıt-kilometre başına hayatını kaybeden kişi sayısında yüzde 77’lik bir azalma gerçekleşti.” dedi. Elektronik Takip ve Denetim Sistemi ile karayolu yolcu taşımacılığı yapan firmaların anlık takip edilip kayıt altına alındığını da açıkladı.
Bakan Uraloğlu, her bölgede bisiklet yollarının ihtiyaçlara göre yapılmaya devam ettiğini de belirtti.
FİBER AĞ UZUNLUĞU 20 BİN 141 KİLOMETREYE YÜKSELECEK
Bakan, 2035 yılı itibarıyla, iki araçtan birinin elektrikli olmasının ve internet erişimli araçların oranlarının yüzde 68’e ulaşmasının öngörüldüğünü ifade etti. “Kooperatif AUS test ve Uygulama Koridoru ile yenilikçi teknolojilerin testlerini gerçekleştiriyoruz. Akıllı ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmak için 7 bin 747 kilometrelik fiber optik ağı uygulayarak, toplamda altyapımıza 20 bin 141 kilometreye ulaştıracağız.” diye ekledi. Uraloğlu, depremin etkilediği 8 ilde, 2025 yılına kadar tamamlanacak olan konut ve hastane bağlantı yollarındaki altyapı işlerinin sürdüğünü de aktardı.
BÖLÜNMÜŞ YOL AĞI 31 BİN 250 KİLOMETREYE YÜKSELECEK
Bakan Uraloğlu, 12. Kalkınma Planı doğrultusunda 2028’de bölünmüş yol ağını 31 bin 250 kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini aktardı. “Now olarak, 163 kilometre uzunluğundaki Aydın-Denizli otoyolunu tamamladık. Geri kalan 843 kilometre ile toplam 1006 kilometre yeni otoyol yatırımı yapacağız. Marmara otoyol ringinin toplam uzunluğu 1255 kilometreye ulaşacaktır.” dedi.
Devam eden karayolu projeleri hakkında örnekler de paylaşan Uraloğlu, şunları belirtti:
“Kuzey Marmara otoyolunun bir parçası olan 45 kilometrelik Nakkaş-Başakşehir projemizin 2026’da tamamlanmasını planlıyoruz. Sarıyer-Kilyos Tüneli ile Sarıyer’e ulaşım süresi 35 dakikadan 5 dakikaya düşecek. Mersin-Antalya arasındaki 440 kilometrelik Akdeniz Sahil Yolu’nun 404 kilometresi tamamlandı. Çalışmalarımız tüm hızıyla sürüyor. Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu ve Antalya-Alanya Otoyolu projelerimizin yapımına başladık.” Uraloğlu, Kuzey Marmara Otoyolunu Ankara’ya bağlayacak olan Orta Anadolu Otoyolunun da planlara dahil edildiğini belirtti.
“2025 YILINDA YURTİÇİ UÇUŞ FREKANS SAYIMIZI YÜZDE 10 ARTIRIYORUZ”
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin havayolu toplam yolcu trafiği sıralamasındaki yükselişine dikkat çekerek, “Avrupa’da 2019 yılında 5. sıradan 2023’te 3. sıraya, dünya genelinde ise 10. sıradan 7. sıraya yükseldik. İstanbul, Sabiha Gökçen, Antalya, Esenboğa, Adnan Menderes ve Dalaman Havalimanları, Avrupa ve dünya sıralamalarında elde ettikleri başarılarla ülkemizin havacılık altyapısının gücünü ortaya koyuyor. 2003’te iç hat uçuş noktası sayımız 26 iken 2024’te bunu 58’e çıkardık ve ayrıca 2025 yılında yurt içi uçuş frekans sayımızı yüzde 10 artırmayı hedefliyoruz.” şeklinde ifade etti.
Uraloğlu, 50 ülkede 60 noktaya uçup, uçuş ağına 287 yeni nokta ekleyerek, 131 ülkede 347 noktaya ulaşacaklarını belirtti ve “Hava ulaştırma anlaşması yaptığımız ülke sayısını 81’den 175’e çıkararak önemli bir başarıya imza attık.” ifadesini kullandı. Ayrıca, 50 havalimanının Uluslararası Havalimanları Konseyi’nin Havalimanı Karbon Akreditasyonu Programında sertifika alması da dikkat çekti.
77 BİN İHA, 1,6 MİLYON İHA PİLOTU VAR
Yerli ve milli yazılımlar geliştirme konusunda ilerleme kaydettiklerini ifade eden Uraloğlu, “Kritik sistemlerde dışa bağımlılığı azaltmak amacıyla, yerli hava trafik görüntüleme yazılımımız İRADE’yi, Çukurova ve Atatürk Havalimanlarımızda kullanıyoruz. 14 adet hava kampüsümüz ile VTOL ve sabit kanatlı hava araçları için uygun vertiport alanları oluşturduk. İnsansız hava aracı sayısı 79 bine, İHA Pilot lisansı sahipliği ise 1 milyon 600 bine yükseldi. İHA’ların güvenli ve emniyetli yönetimi için İHA Takip ve Trafik Yönetimi Sistemi Projesi başlatıldı.” dedi.
Uraloğlu, tamamlanan havalimanı projeleri hakkında bilgi vererek, “İstanbul Havalimanı 1. Etap fazını 29 Ekim 2018’de, Rize Artvin Havalimanını 14 Mayıs 2022’de, Sabiha Gökçen Havalimanı 3. Etap çalışmaları devam etmekte olup, 2. pistin açılışı 25 Aralık 2023’te, Türkiye’nin ilk yerli ve milli gözetim radarının Aralık 2023’te, Kayseri Havalimanı Terminal Binası ve Apronu ise 3 Şubat 2024’te hizmete girecek.” dedi.
YOZGAT İLE BAYBURT-GÜMÜŞHANE HAVALİMANLARINDA HEDEF 2026’DIR
Havayolu sektöründeki yatırımlara değinen Bakan Uraloğlu, sözlerine devam etti:
“Antalya Havalimanı’nda kapasiteyi 82 milyon yolcuya, Esenboğa Havalimanı’nda ise 30 milyon yolcuya yükseltmek için 3. pist inşaatı sürmektedir. Malatya Havalimanı yeni terminal binasını, yıllık yolcu kapasitesi 2,5 milyon olarak 2025’te tamamlamayı hedefliyoruz. Hatay Havalimanı’nın PAT Sahaları onarım ve geliştirme projesi devreye alınacaktır. Kapadokya Havalimanı terminal binası yenilenerek, 10.650 m²’lik yeni bir terminal inşa edeceğiz. Siirt Havalimanı için ise 3.400 m² büyüklüğünde yeni bir terminal yapımı planlanmaktadır. 2026 içinde Yozgat ve Bayburt-Gümüşhane havalimanlarımız hizmete girecek. Trabzon Yeni Havalimanı projemizin 1. etap çalışmaları hızla devam ediyor.”
“BOĞAZ GEÇİŞLERİNDEN ELDE EDİLEN YILLIK GELİR 212 MİLYON DOLARA YÜKSELDİ”
Bakan Uraloğlu, sunumunda denizcilik sektörü verilerine de dikkat çekti. “38 ülke ile gemi insanı tanıma anlaşmamız mevcut. Ülkemizde 141 bin gemi insanı ve 1 milyondan fazla amatör denizci bulunmaktadır. Türk Sahipli Deniz Ticaret Filomuz, 2 bin 107 gemi ve 52,7 milyon dedveyt ton kapasitesi ile dünyada 11. sıraya yükseldi. Hedefimiz ilk 10’a girmektir. Dünyanın en iyi 100 konteyner limanı arasında, 4 limanımız yer almakta. 1936 Montrö Türk Boğazlar Sözleşmesi’ndeki güncellemelerle, boğaz geçişlerinden elde edilen yıllık gelir 38 milyon dolardan 212 milyon dolara çıkmıştır.” dedi.
“YENİ GEMİ İNŞASINA YÖNELİK TEŞVİKLER GÜÇLENDİRİLECEK”
Bakan Uraloğlu, gemi inşasının tüm aşamalarını Türkiye’de gerçekleştirdiklerini belirterek, “Tasarım, üretim, operasyon, bakım ve geri dönüşüm süreçlerini modern teknolojiler kullanarak yerine getiriyoruz. Bu nedenle, sadece birkaç ülkenin yapabildiği bir işlemi gerçekleştiriyoruz. Mavi Vatan’daki hak ve menfaatlerimiz, KKTC’deki Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Projemiz ile korunmaktadır. Ayrıca, mavi ekonomide güneş, rüzgar enerjisi, yer altı kaynakları ve balıkçılık faaliyetlerinden en yüksek seviyede faydalandığımızı söyleyebilirim. Milli deniz ticaret filomuzu, 5 bin gross tondan 50 bin gross tona çıkararak yeni gemi inşasına yönelik teşviği artıracağız.” ifadelerini kullandı.
AYDINCIK YAT LİMANI ALTYAPI ÇALIŞMALARI 2025’TE BİTECEK
Uraloğlu, 2003 yılında 8.500 yat bağlama kapasitesine sahip olan Türkiye’nin, 2024 itibarıyla bu sayıyı 25.038’e ulaştıracağını aktardı. “Tersane İstanbul Projesi’nin 1. Etap açılışını Eylül ayında gerçekleştirdik. Rize İyidere Lojistik Limanı’nın inşaatına hızla devam ediyoruz.Hasar gören kıyı yapılarını en kısa sürede onararak yeniden hizmete alacağız. Demre Yat Limanı’nın altyapı çalışmalarını tamamladık ve 2026’da üstyapı çalışmalarının ardından hizmete sunuyoruz. 150 yat kapasiteli Aydıncık Yat Limanı’nın altyapı çalışmalarını 2025 yılında tamamlayacağız.” şeklinde konuştu.
“11 İLDE 5G ŞEBEKESİ KURULUYOR”
Haberleşme sektörü ile ilgili bilgiler veren Bakan Uraloğlu, “Türkiye, e-devlet uygulamalarında 37 ülke arasında 83 puan ile 10. sıradadır. Yerli ve milli ULAK 4.5G baz istasyonlarının yaygınlaştırılması için çalışmalar sürdürülmektedir. Uçtan uca yerli ve milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi ile haberleşme altyapısındaki dışa bağımlılığı ortadan kaldırmak hedefimiz. 11 ildeki 34 lokasyonda 5G şebekesi kurulmakta ve izinler dahilinde testler gerçekleştirilmektedir. Bu sayede yerli ve milli teknolojilerle güçlü bir iletişim altyapısı oluşturmayı hedefliyoruz.” dedi.
Bakan Uraloğlu, Türkiye’de 75 milyon sosyal medya kullanıcısı sayısının olduğunu belirterek, “Bu, dünya genelindeki kullanıcıların yüzde 1,4’üne denk gelmektedir. Ayrıca, internet başına geçen süre günlük 7 saat ile dünya ortalamasının yüzde 8 üzerinde.” dedi. 2011 yılından beri ücretsiz sunulan Çocuk ve Aile profilleri sistemi, 46 milyon abonelikle zararlı içeriklere karşı koruma sağlıyor. Türkiye, Uluslararası Telekomünikasyon Birliği’nin global siber güvenlik endeksinde tüm başlıklarda tam puan almış ve ‘Rol Model Ülke’ kategorisinde yer almaktadır.” ifadelerini kullandı.
“TÜRKSAT 6A, YIL SONUNA KADAR FAALİYETE GEÇECEK”
Yüzde 81 yerli imkanlarla üretilen Türksat 6A uydusunun Temmuz ayında uzaya fırlatılarak, uydu üretebilen 11 ülkeden biri konumuna geldiklerini söyleyen Uraloğlu, “Türksat 6A, yıl sonuna kadar hizmete açılacak. Ülkemizdeki uydularımızın kapsama alanı 5 milyar kişiye ulaşacak. PTT ile iletişimden e-ticarete kadar birçok alanda hizmet vererek Türkiye Kart ile toplu taşıma, para transferi ve alışveriş imkanı sunmayı hedefliyoruz. Aktif olarak 5 şehirde kullanılan bu kartın, 18 ilde kullanımına dair çalışmalar devam etmektedir.” şeklinde sözlerini tamamladı.
“`